Smulpaj med flingsalt

Det tog en evighet att skala, kärna ur och klyfta alla små äpplen till pajen igår, men det var det värt! Bästa smulpajsreceptet jag hittat hittills, så jag tänkte jag skulle dela med mig! Hittade det på ICA's hemsida och gissar på att det går att använda till alla möjliga frukter och bär, inte bara äpplen. Någon tipsade i kommentarerna om rabarber och kardemumma, får testa nästa gång!
 
Så här såg den ut när den var klar, hade vi inte haft en heltaskig ugn (har äntligen en ny på ingång!) så hade den förmodligen fått ännu finare färg. Riktigt god!

Klicka på bilden om du vill komma till originalreceptet på ICA's hemsida!


SMULPAJ MED FLINGSALT
6 portioner
 
Ingredienser
ca 800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
smör till formen

125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk flingsalt
 
Vaniljsås/vaniljglass/grädde till servering


Så här gör du!
  1. Smörj en pajform och sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skala, kärna ur och skär äpplena i små skivor. I originalreceptet kommer detta som steg 3, men det tar så himla lång tid om man har mindre äpplen så jag gjorde det först. Blanda med kanel, socker och flingsalt och lägg i formen.
  3. Gör i ordning smuldegen! Skär smöret i bitar och nyp ihop det med mjöl och havregryn, det ska vara en grynig massa, innan du blandar i socker och flingsalt. Jag tog bara 1 tsk flingsalt och det räckte gott och väl, kanske beror på hur syrliga äpplen du har?
  4. Häll smuldegen över äpplena i formen, fördela någorlunda jämt och skjuts in i ugnen! 20 - 25 minuter mitt i ugnen tills den får fin färg (om man inte har en kass ugn för då tar det cirkus hela dagen eller 5 minuter beroende på vilket humör den är på). Låt svalna en stund, servera sedan med valfritt tillbehör och kärlek!



Kom ihåg mig?