Köpenhamn, 11 - 14 september 2014

Har ägnat helgen åt lata dagar i Köpenhamn ihop med min käre sambo. I torsdags blev det lunch på ett soligt torg i Vesterbro innan vi checkade in på hotellet, och kvällen spenderades med en öl i näven på en mysig uteservering med stearinljus i glasburkar och varma filtar. Åtminstone ena halvan av kvällen, den andra halvan av kvällen spenderades på tikibaren Brass Monkey där vi förr eller senare gick all in ("Jo, men du fyller ju ändå år, Peter!"). Kanonbra ställe, schysst personal, mysig inredning och bra musik. Färgglada drinkar, drinkar i kokosnötsmuggar, margaritas... you name it! Beställde till och med in ett stort porslinsskepp för 4 pers med små blad som brann i och satte i oss. Och sen en painkiller och en... åh så trött man blir på sig själv, men roligt hade vi så det var värt det! Vaknade vid 11 dagen efter med ett svagt minne av att vi ätit någon form av kebab någonstans, och hittade ett oöppnat 6-pack öl bredvid sängen och hela fickan full av amerikanska (?!) mynt. Resten av dagen gick med all rätt helt i slow motion.

När vi väl släpat oss ur sängen drog vi oss bort mot Strøget och hamnade mitt i en italiensk marknad. Ostar, sötsaker, vin och oliver, soltorkade tomater, pasta.. Tog ett varv och konstaterade att vi nog måste ta en tur till Italien nån gång framöver.

Vek efter en stund av från Strøget och fortsatte bort mot Kastellet och ut till Den Lille Havfrue (jag var troligen den enda av alla turister på plats som bara tog två halvslöa kort på själva statyn och minst fjorton på det fantastiska fyrskeppet i hamnen mitt emot). Fantastiskt fina små gränder och gamla hus, nörden i mig jublade och min stackars karl fick inte gjort annat än vänta för att jag skulle fota än det ena och än det andra.

Vandrade tillbaka mot centrum förbi Amalienborg och ut till Nyhavn, som vi missade sist gång vi var här, och medans uteserveringarna kryllade av öldrickande turister på uteserveringar nöjde vi oss med glass.

Kvällen spenderades med antipasti och pizza på nån italiensk restaurang bredvid århundradets disco, hög dos av ofrivilligt Avicii-intag men sällskapet var trevligt och maten god så vi var nöjda ändå.

På lördagen regnade det. Tog en tur på en utomhusloppis när det fortfarande bara duggregnade (oj, så mycket fint det fanns! Nästa gång tar vi bilen så man kan fylla bagaget med roliga danska prylar!) och vandrade runt på Nationalmuséet bland sarkofager och guldskatter tills klockan var lunch. Självklart kom den värsta skuren precis när vi kom ut på gatan. Räddade oss undan skyfallet på en irländsk restaurang/bar som absolut inte ville ha några gäster alls - men skam den som ger sig, några timmar senare när regnet var över hade vi både fått i oss lunch och öl så vi var glada. Mellanlandade på hotellrummet en bra stund för att följa politiken på TV innan vi sent på kvällen gick ut och käkade resans sista middag.

Har vart fina dagar i Köpenhamn, men nog är det allt gott att komma hem till sin egen säng ibland - och framförallt hem till det där fyrfota pälsdjuret!